Skip to main content

Mierniki Procesów (KPI) – czujniki twojej organizacji

Zastanawiałeś się kiedyś jakby to było jechać autem bez prędkościomierza i wskaźnika poziomu paliwa? Odłączyć obrotomierz i pozbyć się pomiaru temperatury w chłodnicy oraz kierunkowskazów?

Dla odmiany wprowadzilibyśmy małą innowację w pomiarach.

Podłączylibyśmy miernik ciśnienia wtrysku paliwa – w końcu im więcej paliwa wpływa do silnika tym potencjalnie  szybciej jedziemy i więcej spalimy. Droższa jest też podróż, a przecież zawsze warto liczyć koszty.

Auto bez czujników będzie  tańsze i nic nie będzie rozpraszać przyjemności z jazdy (oczywiście za wyjątkiem złamanych przepisów). W zasadzie proste.

Przypuszczam jednak, że większość z nas nie wyobraża sobie takiego prowadzenia samochodu, a wszelkie awarie czujników odbieramy jako duży dyskomfort i stres.

Zarządzanie z zamkniętymi oczami

Dlaczego godzimy się więc na to, żeby być ślepymi i głuchymi zarządzając własnym majątkiem?

Co powoduje, że prowadząc firmę -czyli układ o wiele bardziej złożony w zarządzaniu i dający nam utrzymanie, większość organizacji nie mierzy NIC?

W praktyce, najczęściej zleca się zadanie nadzoru mierników Pełnomocnikowi Jakości i nakazuje prowadzić statystyki tak, aby zadowolić klienta oraz nie angażować zbyt wielu pracowników i zasobów.

Efektem są bardzo pomysłowe rozwiązania dla KPI:

  • przygotowanie dokumentacji projektowej  w wyznaczonym terminie- cel 99%,
  • ilość wad jakościowych – cel 0%,
  • ilość reklamacji z winy własnej firmy – cel 5% wszystkich reklamacji,
  • ilość dokumentów odbioru przygotowanych w terminie – cel 99%,
  • średni czas realizacji wszystkich zleceń < 4 dni – cel 90%

Niektóre, pozornie, mogą nawet brzmieć sensownie, ale to co łączy te „rozwiązania” to:

  • złożoność wyliczania i interpretacji ,
  • praktyczna niemierzalność i trudności w pozyskiwaniu danych,
  • nierealność założonych celów lub brak wpływu na ich realizację,
  • totalne oderwanie od potrzeb klienta, zarówno wewnętrznego jak i zewnętrznego.

Mierniki, które służą firmie

Jakie więc powinno się wyznaczać mierniki celów, aby służyły firmie?

1. Mierniki  muszą być powiązane z celami procesów, potrzeb klienta i co najważniejsze, z celem naszego biznesu, czyli tym, co przynosi nam korzyści.

Inaczej ich realizacja to tylko strata czasu.

Czyli zanim zdefiniujemy mierniki musimy określić co chcemy osiągnąć w danym procesie, czego oczekuje klient procesu i kto jest jego dostawcą.

2. Kluczem jest prostota stąd mierniki należy definiować na przykład korzystając z zasady SMART:

  • SIMPLE – jasny, konkretny, czytelny – zrozumiały i nie pozostawiający miejsca na wątpliwości
  • MEASURABLE – mierzalny – aby obiektywnie sprawdzić, czy został osiągnięty
  • ACHIEVABLE – możliwy do osiągnięcia, realny –zbyt „ambitny” i „odległy” cel zniechęca
  • RELEVANT – ważny, istotny, wartościowy dla wykonawcy
  • TIMELY DEFINED – terminowy, czas realizacji powinien być dokładnie określony
  • EXCITING – ekscytujący cel motywuje i angażuje w jego realizację,
  • RECORDED – zapisany i zatwierdzony-to zobowiązuje

Jak więc powinien wyglądać idealny zestaw KPI dla organizacji?

Jak zdefiniować mierniki w procesach? Czym różnią się mierniki procesów od mierników całej organizacji? Jak robią to inne firmy? Jak zbierać dane, wizualizować wyniki i angażować pracowników różnych szczebli do doskonalenia procesów i ich mierników?

Na te pytania postaramy się odpowiedzieć już w następnych wpisach.

…będzie mi bardzo miło, jeśli także przy Waszym udziale, drodzy entuzjaści Lean.

Bartosz Murawski

Kierownik produkcji w firmie branży maszynowej oraz założyciel i projektant systemu MES w firmie FlowVision Consulting – dostawcy polskiego systemu nadzoru i rejestracji procesów produkcyjnych.

5 myśli na temat “Mierniki Procesów (KPI) – czujniki twojej organizacji

  1. Witamy Bartoszu pośród blogerów. Czekamy z niecierpliwością na kolejne wpisy. Jazda samochodem bez wskaźnika paliwa? Jeździć się da… ale te obliczenia kilometrów, zastanawianie się czy dojadę. Szybsze, asekuracyjne zjeżdżanie na stację – nie wykorzystujemy możliwości baku w 100%, niestety miałem okazję przez jakiś czas tak jeździć w jednym z samochodów. Właśnie, dlaczego tak wiele firm akceptuje jeszcze pracę po omacku i na wyczucie?

  2. Witaj. Bardzo ciekawy tekst, myślę że wielu menadżerów powinno go obowiązkowo przeczytać jeśli oczywiście poważnie podchodzą do jednego ze swoich zadań czyli zdobywania przewagi konkurencyjnej. Pozdrowienia, Artur

  3. Witaj Bartku!
    Świetny artykuł! Czekam na kolejne. Właśnie planuję zdefiniować wspólnie z Klientem najwłaściwsze KPI dla jego firmy. Ze zdumieniem niedawno stwierdziłem, że można zarządzać firmą, a produkcją w szczególności, bez określenia podstawowych wskaźników… A próby planowania takiej produkcji?!
    Czeka Nas głęboka transformacja 😉
    Pozdrawiam serdecznie,
    Tomek

    1. Dzień Dobry i bardzo dziękuje za miłe słowa.
      Nie wiem, czy będzie to pocieszenie, ale brak mierników w firmach to nie ewenement, ale częsta sytuacja. Często jest też gorzej – w firmie są mierniki, tyle, że ustanowione dla potrzeb systemu jakości, które , są utrapieniem kierowników i zarządu podczas każdego przeglądu zarządzania i audytu.
      „skąd wziąć te dane”, „a jak zdobyć dane sprzed kilku miesięcy”, „jak to liczyć”, „i właściwie po co?”-czy tylko dla mnie brzmi to znajomo?

      Co do planowania, to rzeczywiście bez opomiarowanych procesów jest to raczej zadanie z zakresu czarnej magii niż zarządzania i matematyki. Natomiast można i często się to udaje dzięki wyczuciu i doświadczeniu …niestety okupione jest to nadgodzinami, weekendami w pracy, dodatkowymi transportami i innymi kosztami. Trochę to jak wyjazd w daleką trasę z pustym bakiem i niesprecyzowaną ilością pieniędzy w kieszeni.
      Ostatecznie na pewno dojedziemy, pytanie tylko czy najszybciej i czy najtaniej?
      Co do wdrożenia – będzie mi miło, jeśli będę mógł pomóc.
      Także w kolejnych artykułach zaczniemy omawiać zastosowanie mierników w poszczególnych obszarach.
      pozdrawiam
      Bartosz Murawski

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *